retrolecture




ART AND MEDIA IN ITALY 1993-2013

Retrophuture

curated by di Piero Deggiovanni


Lecture recordings

Academy of Fine Arts - Bologna | April 11, 2013


ome of the leading interpreters of the complex relationship between visual arts and media, will describe their personal research during more then twenty years. They habe been witnessing with their work the fast technological change in mass media toward a digital integration with devices and software, as well as their ubiquitous presence in everyday life and in popular imagination.

The artistic reflection on the relationship between art and media in our country has led to the beginning of the 90s to a heterogeneous movement condensed around some guiding ideas initially expressed, then theoretically long-reaffirmed, by the critic Gabriele Perretta under the ductile definition of Medialismo. He fully theorized and conceived it as a place of different, but simultaneous approaches to the media. Only after that movement, the art-panorama would rise to a climate of experimentation of new media by individual artistic personalities who have sought to interpret the increasingly intrusive presence of the media in everyday life and in arts, upon a Pop background -often linked to the icons of the consumeristic society-.

Towards the end of the 90s, many artists would turn to photography and digital printing, engaging themselves to creative experimentation with the potentiality of the new image-editing softwares, creating images strongly related to some of the ideas still in debate nowadays. They consider the repositioning of man’s identity in daily social and domestic relations, the relationship between man and machine, the economy of the body and its mutation, the simulation as a surrogate of reality and other assumptions of the future. These artists have thus recently reached the rediscovery of the symbolism and the historical artistic tradition as essential cultural paradigms.


In his lecture Fabrizio Passarella discuss his poly-media project RETROPHUTURE presenting both his first cycle Untergang, and the preview of his new work Through fades slides, He also talks about the process that led him to gradually abandon painting and the art scene for a more free and contemporary aproach to creativity and its more independent circulation and distribution





ARTE E MEDIA IN ITALIA 1993-2013  

Retrophuture

a cura di Piero Deggiovanni


La registrazione dell’intervento

Accademia di Belle Arti Bologna | 11 aprile 2013


   lcuni tra i principali interpreti del complesso rapporto tra le arti visive e i mass media, racconteranno la loro personale ricerca in oltre vent’anni di attività, testimoniando con le loro opere la rapida evoluzione tecnologica dei mass media verso l’integrazione digitale dei dispositivi e dei software, nonché la loro invasività nel quotidiano, e nell’immaginario popolare.

La riflessione artistica sulla relazione tra arte e media nel nostro Paese ha condotto agli inizi degli anni Novanta ad un movimento eterogeneo condensato attorno ad alcune idee guida espresse inizialmente, e a lungo ribadite teoreticamente, dal critico Gabriele Perretta sotto la duttile definizione di Medialismo da lui formalizzato e concepito come luogo di compresenti differenze nell'approccio ai mass media. Successivamente si giungerà ad un clima diffuso di sperimentazioni con i nuovi media composto da singole personalità artistiche le quali, su un substrato Pop - spesso legato a icone della società dei consumi - hanno cercato di interpretare la sempre più invadente presenza dei media nella vita quotidiana e nelle arti.

Verso la fine degli anni Novanta, addirittura, molti artisti si dedicheranno alla fotografia e alla stampa digitale, impegnandosi nella sperimentazione delle potenzialità creative dei software dedicati al ritocco, producendo immagini fortemente correlate a idee ancora oggi in dibattito, quali il riposizionamento identitario dell'uomo nelle relazioni sociali quotidiane e domestiche, la relazione uomo-macchina, l'economia del corpo e la sua mutazione, la simulazione come surrogato della realtà e ipotesi di futuro, giungendo recentemente alla riscoperta del simbolico e della tradizione storico artistica come imprescindibili paradigmi culturali.


Nel suo intervento Fabrizio Passarella parla del suo progetto polimediale RETROPHUTURE presentando sia il primo ciclo Untergang, che il nuovo lavoro in anteprimaThrough fades slides, nonché del percorso che lo ha portato ad abbandonare progressivamente la pittura e l’ambiente artistico per un progetto di respiro più libero e contemporaneo e un approccio più indipendente e alternativo alla sua circolazione e distribuzione

Part #1


Part #2


Part #3


S
A
a
m

Doktrin