his series goes back to my work in painting and mixed media from the early 80s.

(http://www.fabriziopassarella.org/angeli/angeli.htm)

I started from the posters and propagandistic graphics of totalitarian regimes and in general from the iconography between 1930’s/50’s. This constitues an uneven artistic ground, ideological and aesthetically mined, seldom explored by contemporary artistic research, though not as blatant subject of mockery. With the necessary irony, therefore, I decided to work on such a subject, due to my interest in marginal expressions, (sub)cultures and border-line aesthetics.

What has always really struck me in these images is their optimistic and rhetorical inspiration, gazing toward the future with a naive faith that ideology and the Machine might create a happier humanity and a happier future (a lie which was bitterly disproved by facts, as we all have seen). This mood, not necessarily wrong in itself (because it is at the base of all utopias), clashes blatantly and almost comically with the cynicism and the exhausted Byzantinism of present advanced capitalist societies. They have developed all the rhetorics of greed and disenchantment (while today’s globalized capitalism is exhibiting more and more disturbing totalitarian traits.)

I was interested, therefore, to recover this confident and still virgin sight pointing toward the hyper-technological and accelerated future to which we are heading. I set it in scenarios that recall both the Art Deco skyscrapers and the new metropolitan skylines.

Thus I picked up graphics and slogans recalling the futuristic and constructivist avant-garde, mixing them with vintage scientific images, Soviet and Maoist propaganda, American and German icons of the 30s. As Bowie rightly observed time ago (hence the title of this series of works,) they created the first real rock‘n roll aesthetics (not to mention the systematic looting done by fashion system in the past forty years.) There was of course no other type of ideological involvement.

The original idea was to install them in various heavily-crowded urban places (metro stations, malls, airports), as large lightboxes, or even to project them on giant LED screens, the kind used for commercial advertising, to achieve an unfamiliar feeling between this invented propaganda and the real, consumeristic one.


 








  uesta serie riprende un mio lavoro di pittura e tecnica mista dei primi anni ‘80.

(http://www.fabriziopassarella.org/angeli/angeli.htm)

Sono partito dai manifesti e dalla propaganda dei regimi totalitari e in generale degli anni 30/50, un terreno artistico, ideologico ed estetico minato, assai poco frequentato dalle ricerche artistiche, se non come smaccato soggetto di irrisione. (E d’altronde l’odierno capitalismo globalizzato acquista ogni giorno di più inquietanti risvolti totalitari).

Proprio per questo ho deciso di lavorare a un tale soggetto, essendo da sempre interessato alle espressioni e alle (sub)culture marginali, alle estetiche borderline.

Ovviamente, al fondo c’è una dovuta, sottile ironia, ma quello che mi interessava realmente di queste immagini è l’afflato ottimista e retorico, lo sguardo proiettato al futuro, l’ingenua fiducia che ideologia e macchina avrebbero creato un’umanità e un futuro più felici (bugia come si sa amaramente smentita nei fatti).

Questo spirito, di per sé non necessariamente negativo (essendo alla base di tutte le utopie), stride in maniera lampante e quasi comica con il cinismo e lo sfiancato bizantinismo delle presenti società capitalistiche evolute. Mi piaceva pertanto recuperare, ironicamente ma anche poeticamente, questo sguardo ancora fiducioso e vergine verso il futuro ipertecnologico e accelerato verso cui stiamo andando, ambientandolo in scenari che richiamano i grattacieli Deco e gli skyline delle nuove metropoli.

Oltre a immagini scientifiche vintage, ho utilizzato anche elementi grafici e slogan che richiamano le avanguardie costruttiviste e futuriste, mescolandoli assieme a immagini scientifiche “vintage”, sovietiche, maoiste, tedesche e americane del ‘30, che, come a suo tempo aveva giustamente osservato Bowie (cui il titolo della serie rende omaggio), avevano creato la prima vera estetica rock (per non parlare del saccheggiamento sistematico fatto dalla moda in questi ultimi quarant’anni), senza ovviamente (occorre sottolinearlo?), vi sia nessun altro tipo di coinvolgimento ideologico al di là di quello stilistico.

L’idea è di dislocarle in vari luoghi di grande affluenza (stazioni di metro, malls, aeroporti), come grandi light box, o addirittura proiettati in schermi led giganti usati per le pubblicità commerciali, creando uno straniamento fra questa propaganda d’invenzione e quella reale e consumistica.





in progress

Q
T