Intro

This second project explores even more deeply the crisis of European culture through the mythology of the Machine. In this case it’s the travelling machine: airplanes, cars, trains, ships, airships.

I also dedicated two videos to a couple of metropolises which best represent modernity with its contraddictions: Berlin (deep historical past > present) and Dubai (atopic present > future)

Though I have designed a booklet containg lyrics and images (rielaborated from original slides taken through the years) and recorded a CD of brand new music, in this new cycle I concentrated even more on videos.

This way the entire work has become a sort long loop of my mental and spiritual world: nostalgia, desire of the new, sense of loss, historical memory, irony, visions of future and past, disaster, acceleration, decadence, mechanical and cultural myths; a synaesthetic ecstasy of dynamics and flashbacks in a surge for the future but with an eye to the past, as aptly described in Walter Benjamin’s Angelus Novus.

I am aldo proceeding on making a “technological handicraft,” using relatively cheap media available to anyone. In my point of view their limitations compell poetic effects that reject the Hollywood blockbusters’ rhetoric and are much closer to the naive charm of those used by Méliès, Fellini, the Dadaists and the Surrealists.

The videos are mostly collages of repertoire images and footage, primarly from the 30s/50s -favoring the era of Streamline and functionalist modernism, in which industrial and futuristic design mingle together-. Each is pervaded by the Sehnsucht, the sense of loss of Mitteleuropean culture and by the echoes of Bowie's Berlin Trilogy, by posters and graphics of the Russian avant-garde and socialist realism, the atmospheres of Babylon Berlin, the tales of Isherwood and Elias Canetti’s Party in the Blitz...

Among the tables of this ideal Musil-echoeing coffee we find a parade of myths and characters of 1900 (especially those who have redefined the concept of perception such as Gustav Jung, Marguerite Jourcenar, André Breton, James Hillman, Jiddu Krishnamurti, Walt Disney...). The ironic and dramatic ghosts of the present and the events of the "short century" with their protagonists: the decadent refinement, the totalitarianisms, the light-heartedness of the 60s, the ruins of hopelessly lost cities (Dresden and Berlin), the brand new globalized metropolises (Dubai and Shanghai), the Ballets Russes, Marlene Dietrich, Joséphine Baker, Nikola Tesla, Rimbaud, Pasolini, Sofia Loren, La Callas, Léon Theremin and Klara Rockmore, Constructivism, the Bauhaus, monumentalism, synthesizers, Mèlies, Murnau and Lang, young Russian pioneers and German Pimpfs, Isadora Duncan, Luisa Fuller, the World's Fairs, the Robots, Meissen Wedgwood porcelains (epitomes of the highly fragile European refinement) etc. All shine for a few seconds and slowly disappear like old faded slides.




Questo secondo progetto esplora ancor più profondamente la crisi della cultura europea attraverso la mitologia della Macchina in relazione al viaggio: aerei, automobili, treni, navi, dirigibili.

Ho anche dedicato due video a un paio di metropoli che meglio rappresentano la modernità con le sue contraddizioni: Berlino (forte passato storico > presente ) e Dubai (presente atopico > futuro )

Pur avendo progettato un libretto con testi e immagini (rielaborate da diapositive originali scattate nel corso degli anni) e registrato un CD di brani musicali inediti, in questo nuovo ciclo mi sono concentrato ancora di più sul video. Così l’intero lavoro è divenuto una sorta di lungo loop del mio mondo mentale e spirituale: nostalgia, desiderio del nuovo, senso di perdita, memoria storica, ironia, visioni di futuro e passato, disastro, accelerazione, decadenza, miti meccanici e culturali; un’estasi sinestetica fatta di dinamismo e flashback, in un impulso verso il futuro, ma con un occhio al passato, come efficacemente descritto dall’Angelus Novus Benjaminiano.

I video sono perlopiù collages di immagini e footage di repertorio, soprattutto degli anni ‘30/’50 -privilegiando l’era dello Streamline e del modernismo funzionalista, in cui archeologia del design industriale e futuribile si uniscono-. Ognuno è pervaso dalla Sehnsucht, dalla perdita della cultura mitteleuropea e dagli echi della Trilogia Berlinese di Bowie, i manifesti e la grafica delle avanguardie russe, il realismo socialista, le atmosfere di Babylon Berlin, dei racconti di Isherwood e del Party in the Blitz di Canetti…

Fra i tavolini di questo Caffè musiliano ideale sfilano miti e personaggi del ‘900 (soprattutto quelli che hanno ridefinito il concetto di percezione come Gustav Jung, Marguerite Jourcenar, André Breton, James Hillman, Jiddu Krishnamurti, Walt Disney…), i fantasmi ironici e drammatici del presente e delle vicende del “secolo breve” e i loro protagonisti: la decadente raffinatezza, i totalitarismi, la spensieratezza degli anni ’60, le rovine delle città irrimediabilmente perdute (Dresda e Berlino), le nuovissime metropoli globalizzate (Dubai e Shanghai), i Ballets Russes, Marlene Dietrich, Joséphine Baker, Nikola Tesla, Rimbaud, Pasolini, Sofia Loren, la Callas, Léon Theremin e Klara Rockmore, il Costruttivismo, la Bauhaus, il monumentalismo, i sintetizzatori, Mèlies, Murnau e Lang, i giovani Pionieri russi e i Pimpf tedeschi, Isadora Duncan, Luisa Fuller, le World’s Fair, i Robots, le porcellane Meissen e Wedgwood (epitomi della fragilissima raffinatezza europea) ecc…

Tutti loro brillano per qualche secondo e per svanire lentamente come vecchie diapositive sbiadite.



From the bridge |  1980

(Photo > Marg8)